Dr. Alexandra Heimes

CV

  • 2015–2017 research associate for the DFG project Time and Form in Motion. Goethe's Morphology and Its Afterlife in 20th-Century Theory
  • 2017-2019 Postdoc, BMBF research project “Technicity and its Impact on the Theory of Aesthetic Form. Bifurcations and Transformations from the 1920s to the present (ZfL Berlin) 
  • since 2021 research associate for the ERC project Archipelagic Imperatives: Shipwreck and Lifesaving in European Societies since 1800 (ZfL Berlin) 

Fellowships

Visiting Professor at the University of Vienna, Institute for German Studies, in 2023 (summer and winter term)

Research Interests

  • Morphology and theory of form since the 18th century 
  • Time structures of fictional narrative; aesthetic modeling of futurity 
  • Forms of the whole; 'Nexus rerum' in the early modern period; ecological thinking in the modern and contemporary period 
  • Individuality and non-organizational modes of existence at the beginning of the 17th century
  • Romantic literature and media theory; literature, art and digitality since the 20th century
  • Philosophy and cultural history of technology
  • Cultural history of morality and moral norms 
  • Cosmological speculation in modern times and modernity 

Publications

Herausgaben / Monografien

  • Aus dem Leben der Form: Nachwirkungen und Umbildungen von Goethes Morphologie in Theorien des 20. Jahrhunderts (Kollektivmonografie zus. mit Eva Geulen und Eva Axer, unter Mitarbeit von Michael Bies, Ross Shields und Georg Toepfer), Göttingen: Wallstein 2022.
  • Themenheft Modelle und Modellierungen (hg. zus. mit Eva Axer und Eva Geulen), Forum Interdisziplinäre Begriffsgeschichte 4.2 (2016)
  • Suspensionen. Über das Untote (hg. zus. mit Carolin Blumenberg, Erica Weitzman und Sophie Witt). Paderborn: Fink 2015.

Jüngere Aufsätze

  • „Next Generation Radar: Skalierungen der Zeit in aktuellen Fiktionen der Nahen Zukunft“, in: Eva Axer, Matthias Schwartz, Katrin Trüstedt (Hg.): Gegenwelten. Intervention und Eskapismus in Umbruchszeiten [erscheint 2025 bei Wallstein, Göttingen]. 
  • „The Theatricalization of Shipwreck and the Technization of Morality. Iconic Scenarios from Early Modernity (Descartes, Leibniz)”, in: Jonathan Stafford/ Henning Trüper/Burkhardt Wolf (Hg.): Moral Seascapes: Modern Transformations of the Imagery of Shipwreck [erscheint 2024 bei Leuven Univ. Press; derzeit im Peer-Review-Verfahren].
  • „Das Ganze in der Ökologie“, in: Eva Geulen, Claude Haas (Hg.): Formen des Ganzen, Göttingen: Wallstein 2022, S. 77-87.
  • „Form, Zeit und Funktion: Goethe und Ernst Cassirer“, in: Christian Jany, Rahel Villinger (Hg.): Formen der Zeit, Paderborn: Fink 2019, S. 165-182. 
  • Eintrag „Heiratsmarkt“, in: Joseph Vogl, Burkhardt Wolf (Hg.): Handbuch Literatur und Ökonomie, Berlin: de Gruyter 2019, S. 157-159. 
  • „Zeit und Form im Wandel. Goethes Morphologie und ihr Nachleben im 20. Jahrhundert“ (zus. mit Eva Axer und Eva Geulen), in: Michael Bies/Michael Gamper (Hg.): Ästhetische Eigenzeiten. Bilanz der ersten Projektphase, Hannover: Wehrhahn 2019, S. 325-343.
  • „Vorahmung“, in: Falko Schmieder, Georg Toepfer (Hg.): Wörter aus der Fremde. Begriffsgeschichte als Übersetzungsgeschichte, Berlin: Kadmos 2017, S. 265-270.
  • „Dramen der Verkennung: Untergänge“, in: Sage Anderson/Jakob Heller/Emanuel John/Lena Ljucovic (Hg.): Übergänge. Perspektivierungen aus Literaturwissenschaft, Kulturwissenschaft und Philosophie, Würzburg: Königshausen & Neumann 2017, S. 201-217.
  • „Revolution in Permanenz. Auguste Blanquis Ewigkeit durch die Sterne“, in: Reto Rössler/Tim Sparenberg/Philipp Weber (Hg.): Kosmos & Kontingenz . Paderborn: Fink 2016, S. 199-213.
  • „Botenstoffe. Goethes Morphologie der Blume“, in: Isabel Kranz/Alexander Schwan/Eike Wittrock (Hg.): Die Sprache der Blumen. Paderborn: Fink 2016, S. 105-119.
  • „Einleitung“ (zus. mit C. Blumenberg, E. Weitzman und S. Witt), in: Suspensionen. Über das Untote. Paderborn: Fink 2015, S. 13-32.

Rezensionen / kürzere Essays / Katalogtexte

  • Rezension zu: Hanna Dingeldein/Anna-Katharina Gisbertz/Sebastian Zilles/Justus Fetscher (Hg.), Schwellenprosa. (Re-)Lektüren zu Goethes ‚Wahlverwandtschaften‘ (Paderborn: Fink 2018), in: Goethe Jahrbuch 137 (2020) [im Erscheinen].
  • „A Mica Fleck Against Coal Black“, in: Olaf Nicolai: Sieben Postkarten, Leipzig:
    Spector Books 2021, S. 1-47 (dt.), S. I-XLVII (engl.). 
  • „Reverse Engineering“, in: Konstantin Haensch, Daniela Kuka, Elena Dellasega (Hg): Wegen. Festschrift für Thomas Düllo (Reihe texturen, Bd. 5), Berlin: UdK Verlag 2020, S. 80-91.
  • „Marmortischplatte“, in: Christian Werner: Stillleben BRD. Bielefeld/Berlin: Kerber 2016.
  • „Living Backwards“, Text-Beitrag zur Ausstellung A Secret Garden, Contemporary Institute of Art and Thought (Berlin), 8.–22. Juni 2013.
  • „Pictures from a Damaged Life“, in: Afterall. A Journal of Art, Context and Inquiry, Autumn/Winter 2008.