Dr. Alexis Radisoglou

Gastwissenschaftler mit dem Projekt Ästhetik des Post-Globalen

Zur Person / Vita

  • Seit 2019 Assistant Professor in German Studies, School of Modern Languages and Cultures, Durham University, Großbritannien
  • 2016–2019 Montgomery-DAAD Fellow and Tutor in German Studies, Lincoln College, University of Oxford, Großbritannien
  • SoSe 2016 Lecturer, Department of Germanic Languages and Literatures, University of Virginia, Charlottesville, USA
  • 2007–2015 Ph.D., Department of Germanic Languages and Literatures & Institute for Comparative Literature and Society, Columbia University, New York, USA
  • 2003–2007 BA (Hons) in Modern Languages and Literatures (Germanistik & Neogräzistik), University of Oxford, Großbritannien

Arbeitsschwerpunkte

  • Zeitgenössische Literatur, Film und bildende Kunst
  • (Post-)Globalität
  • Environmental Humanities
  • Politische Ästhetik
  • Transkulturalität
  • Europa und der europäische/globale Süden

Publikationen

Artikel in Zeitschriften und Sammelbänden

  • 2022 »Anthropocene Realism: On Nikolaus Geyrhalter's ›Erde‹ and the Limits of a Cumulative Aesthetic«. In: Austrian Studies (30), S. 47-62
  • 2022 »Ethnoplanetarity as Postglobality: Four Theses and a Postscript on a Contemporary Decolonial Constellation«. In: Gesine Müller & Benjamin Loy (Hrsg.): Postglobal Aesthetics: 21st Century Latin American Literatures and Cultures. De Gruyter, S. 29-44
  • 2022 mit Christoph Schaub, »Introduction: Figuring the Planet: Post-Global Perspectives on German Literature«. In: The Germanic Review (97.2), Sonderheft »Figuring the Planet: Post-Global Perspectives on German Literature«, S. 125-133
  • 2021 »What is the EU Novel? Arche-Teleology, Queer Temporality, and the Contested Domain of Europe in Robert Menasse's ›Die Hauptstadt‹ and Angela Dimitrakaki's ›Aeroplast‹«. In: The Modern Language Review (116.4), S. 553-587
  • 2019 »Ethnoplanetarity: Contemporaneity and Scale in Patricio Guzmán’s ›Nostalgia de la luz‹ and ›El botón de nácar‹«. In: Simon Ferdinand, Irene Villaescusa Illán & Esther Peeren (Hrsg.): Other Globes: Past and Peripheral Imaginations of Globalization. Palgrave Macmillan, S. 195-211
  • 2018 »›Cet objet de plus en plus réduit qu’est le monde‹? Vom Globus und Planeten bei Christoph Ransmayr und Laurent Mauvignier«. In: Marlene Frenzel, Kathrin Geist & Claudia Oberrauch (Hrsg.): Ein Ort, viel Raum(theorie)? – Fiktive Imaginationen gleicher Orte/Räume. University of Bamberg Press, S. 93-111
  • 2018 »Catastrophic Histories, Planetary Futures: Aesthetics for the Anthropocene in Alexander Kluge, Sebastião Salgado, and Anselm Kiefer«. In: Gabriele Dürbeck & Jonas Nesselhauf (Hrsg.): Representations of the Anthropocene in Literature and the Media. Peter Lang, S. 199-217
  • 2016 »›Ist der Schreibtisch vielleicht der Ort der Gespenster?‹ Hantologie, Erinnerung und Alterität in Wolfgang Hildesheimers ›Tynset‹ und W.G. Sebalds ›Austerlitz‹«. In: treibhaus. Jahrbuch für die Literatur der fünfziger Jahre (Band 12: Wolfgang Hildesheimer), S. 173-198

Herausgeberschaft

  • 2022 mit Christoph Schaub, Sonderheft »Figuring the Planet: Post-Global Perspectives on German Literature«. The Germanic Review: Literature, Culture, Theory (97.2)

Buchrezensionen

  • 2018 Jenseits der Pässe: Wolfgang Hildesheimer — Eine Biographie, von Stephan Braese. In: Modern Language Review (113.1), S. 277-279
  • 2017 The Planetary Turn: Relationality and Geoaesthetics in the Twenty-First Century, von Amy J. Elias & Christian Moraru (Hrsg.). In: The Germanic Review (92.1), S. 113-116

Interviews

  • 2021 »Interview mit Fatma Aydemir und Hengameh Yaghoobifarah«. Online-Projekt »literatür«, Goethe-Institut Istanbul

Dissertation

  • 2015 Keeping Time in Place: Modernism, Political Aesthetics, and the Transformation of Chronotopes in Late Modernity. Columbia University