ZfL INFO 52/2018: Workshop "Benjamin und Goethe / Benjamin and Goethe", 25.–26.10.2018
Benjamin und Goethe / Benjamin and Goethe
Konzept und Organisation/Concept and Organization: Eli Friedlander (Tel Aviv University), Eva Geulen (ZfL/HU Berlin)
Der Workshop ist öffentlich. Wir bitten Interessierte um Anmeldung im Sekretariat. Bei Anmeldung wird der Link zu den Texten (auf Deutsch und in englischer Übersetzung) mitgeteilt. Workshop-Sprachen: wahlweise Englisch oder Deutsch.
Obwohl zur Bedeutung Goethes für Walter Benjamin seit vielen Jahren viel geforscht wird, bleibt Benjamins unorthodoxe Beerbung und Inanspruchnahme von Goethes Vokabular rätselhaft. Bei einem der ersten Medientheoretiker und politisch hochsensiblen Autor mutet sie so erratisch an wie Goethes Dämonisches, von dem Benjamin behauptete, es sei »der unabgeschliffene Monolith« in der Landschaft von Goethes Werk. Eine wichtige Schaltstelle in der Auseinandersetzung Benjamins mit Goethe bildet (vor den Handbuchartikeln und dem »Wahlverwandtschaften«-Aufsatz) die Dissertation zum Begriff der »Kunstkritik in der deutschen Romantik« (1919). Dort wird der alte, und in gewisser Weise bis heute richtungsweisende, Streit zwischen Romantik und Klassik auf einen neuen Stand gebracht. Neben dem »Wahlverwandtschaften«-Aufsatz steht die Dissertation im Zentrum des Workshops. Vorträge sind nicht geplant. Im Vordergrund stehen gemeinsame Textlektüren. Ihr Ziel: Benjamins Auseinandersetzungen mit Goethe und der Romantik im Aspekt der Form-Konzeptionen anschlussfähig für die Gegenwart zu machen.
The workshop is public. If you wish to participate, please register with the ZfL’s secretary. Upon registration, you will be provided with a link to the primary texts, in German and in English translation. Languages of the workshop are German and English.
Much of Benjamin-research in recent years has dedicated itself to his reception of Goethe. Despite those efforts, Benjamin’s unorthodox connection to and claiming of Goethe have remained enigmatic. Given Benjamin’s role as one of the early theoreticians of media and also given his acute political sensibilities, his intense reception of Goethe can appear like the »non-polished monolith« Benjamin claimed the ›demonic‹ to be in the even landscape of Goethe’s oeuvre. Benjamin’s dissertation on the »Concept of Art Criticism in German Romanticism« (before the handbook articles on Goethe, but after the essay on Goethe’s »Elective Affinities«) marks a significant juncture. With it, the debate between Romanticism and Classicism, important to this day is raised to a new level. In addition to the earlier essay on Goethe’s »Elective Affinities«, the dissertation is at the center of the workshop. The workshop does not foresee lengthy introductions or formally delivered papers. Exact readings are at issue. Their purpose is to probe the viability of Benjamin’s engagement of form in Romanticism and Goethe today.
Programm
Do/Thu, 25.10.2018
- 14.00–16.30
›Concept of Criticism‹, part II - 17.00–19.30
Epilogue on the Romantics and Goethe
Fr/Fri, 26.10.2018
- 9.30–11.00
Continuation of discussion of epilogue - 11.30–13.00
Opening of Goethe's ›Elective Affinities‹