Dr. Johanna Abel

CV

  • since 2020: head of the project Cultures of Miracle. Processional Theater and the Cult of Images as Global Network Phenomena in the Early Modern Era, ZfL Berlin
  • 2016–2019: research associate for the interdisciplinary project Iconic Presence. Images in Religions, Zentrum für Literatur- und Kulturforschung Berlin
  • 2013 Dissertation in Romance Philology on the narrativization of cultural and gender specific knowledge of the body in 19th century travel accounts on the Caribbean
  • 2008–2012 research assistant at the Emmy Noether-Junior Research Group The Transcolonial Caribbean at the Department of Romance Studies, Universität Potsdam
  • 2001–2008 M. A. in Hispanic and Religous Studies at Humboldt Universität Berlin and Freie Universiät Berlin, Literary and Cultural Studies at Universidad de La Habana, Cuba

Research Interests

  • Hispanic liturgical drama in early modernity
  • images and material culture in sacral theater
  • corporality and embodiment in literature
  • Hispano-Caribbean literatures of the nineteenth and twentieth century
  • transcultural flows in Latin American religious cultures

Publications

Monographs

Edition

  • with Jenny Augustin: Präsenzgeschichten. Virtuelle Realitäten im Theater der Frühen Neuzeit, Heidelberg: J. B. Metzler (Simulatio. Theatrale Techniken in Literatur, Medien und Wissenschaft, vol 2) forthcoming 2024

Articles (selection)

  • Mother-of-Pearl and Flowering Body: on the Transmaterial Staging of Miracles in Early Modern Hispanic Liturgical Drama, in: Rogier Gerrits, Avi Liberman (eds.): Reproducing Miracles. Paderborn: Brill/Fink (Poesis 7), forthcoming 2024
  • Entre milagro y maravilla: la mediación de presencia en la escena sacramental, in: Dann Cazés Grij et al. (eds.): Imaginaciones, fantasías y maravillas ante un mundo en crisis, desde la escena áurea hasta nuestros días, Mexiko-Stadt: Universdiad Iberoamericana, forthcoming 2024
  • “Abrázanse las dos”: Berührung und Kontakt als kinästhetische Verfahren im hispanischen Geistlichen Spiel“, in: Christoph Gross, Lena Schönwälder (eds): (Kon-)Figurationen des Kontakts: Transfer, Berührung und Alterität in den romanischen Literaturen der Frühen Neuzeit, Heidelberg: Winter (Studia Romanica), forthcoming 2024
  • Barockes Wundertheater im kulturellen Netz der hispanischen Globalisierung, in: Weimarer Beiträge. Zeitschrift für Literaturwissenschaft, Ästhetik und Kulturwissenschaften 3 (2023),  360-388
  • Pervivencia de un género de arte sacro: “Filipinas” (1954) – un ‘auto sacramental’ post/colonial de Adelina Gurrea, in: Mundos del hispanismo: una cartografía para el siglo XXI, ed. by Ruth Fine, Florinda F. Goldberg and Or Hasson, Madrid/ Frankfurt am Main: Iberoamericana Vervuert 2022, 2-9
  • ‘Imago ex machina’: Bildenthüllung und Präsenzdynamik im sakramentalen Theater des Siglo de Oro, in: Sven Jakstat/ Johannes Gebhardt/Johanna Abel: Präsenzeffekte. Die Inszenierung der Sagrada Forma im Real Monasterio de El Escorial, Göttingen: Wallstein 2021, 147-189
  • Schatten und Kopie im Sakraltheater. Der ‘auto sacramental’ als ikonologisches Reflexionsmedium, in: HeLix. Dossiers zur romanischen Literaturwissenschaft (Auto Sacramental: Aktuelle Forschungsbeiträge zum Fronleichnamsspiel in Spanien und Hispanoamerika), 12/1, Heidelberg 2019, 98-106
  • Ritual drama and dramatic ritual in Spanish sacramental plays: “La Margarita Preciosa” (1616) between procession and stage, in: CONVIVIUM. Exchanges and Interactions in the Arts of Medieval Europe, Byzantium, and the Mediterranean, VI/1 ( 2019), 148-166
  • Cultural Forms of Representation of ‘Coolies’: Khal Torabully and his Concept of Coolitude (with Gesine Müller), in: Damir-Geilsdorf/Lindner/Müller/Tappe/Zeuske (eds.): Bonded Labour. Global and Comparative Perspectives (18th–21st Century), Bielefeld: Transcript 2016, 219-228
  • Korallen: Migration und Transozeanität: Khal Torabully/Indian Diaspora (with Gesine Müller), in: Jörg Dünne/Andreas Mahler/Julien Knebusch (eds.): Handbuch Literatur & Raum, Berlin: De Gruyter 2015, 508-516
  • Orientalische Dopplungen in der Karibik. Coolitude als inklusives Kreolitätsmodell und seine dissoziativen Dimensionen, in: Gesine Müller, Natascha Ueckmann (eds.): Kreolisierung revisited. Debatten um ein weltweites Kulturkonzept, Bielefeld: Transcript 2013, 65-81
  • Entre Island Hopping e Islas con Alas. Autoras en el Caribe y sus figuraciones archipiélicas en relatos de viaje del siglo XIX, in: Ottmar Ette, Gesine Müller (eds.): Worldwide. Archipels de la mondialisation. Archipiélagos de la Globalización, Madrid, Frankfurt am Main: Iberoamericana, Vervuert 2012, 231-249
  • “Aunque la virgen sea blanca, píntame angelitos negros” – Paradoxien in den kolonialen Schönheitsdiskursen der hispano-karibischen Literatur des 19. Jahrhunderts, in: Grenzgänge. Beiträge zu einer modernen Romanistik (Die Maskeraden der Schönheit), ed. by Martina Stemberger, 17.33 (2010), 15-32

Reviews

  • Sakralisierende Raumkunst. Kontinuität und Aktualität des ‘auto sacramental’ [review of Marina Ortrud Hertrampf: Der ‘(un)heilige’ Raum. Die Dimensionen des Raumes im ‘auto sacramental’. Eine (raumtheoretische) Gattungsgeschichte von der Frühen Neuzeit bis zur Postmoderne, Berlin/Bern: Peter Lang 2018, 466 S.], in: Romanische Forschungen (forthcoming 2024)
  • Mark Minnes: Ein atlantisches Siglo de Oro. Literatur und ozeanische Bewegung im frühen 17. Jahrhundert, De Gruyter 2017, 316 S. In: Hispanorama 162.4 (2018), 88-89

Miscellanea

Lectures

  • Processional theatre as ‘poético numen’: a global performance genre in the early modern Hispanic world,  paper panel organization with Jenny Körber and Judith Lipperheide: “Processions and their media: bodies, materiality, and community in a global perspective”, Renaissance Society of America, Chicago, 22.03.2024
  • Abjekte Wiederverkörperung im Sakraltheater. Idolatriefigur und animierte Hostie als ‘imagines agentes’ im hispanischen Geistlichen Spiel, Workshop: “Das abjekte Bild. Affektive Bildlichkeit zwischen den Medien in der Frühen Neuzeit”, EXC 2020 Temporal Communities, Freie Universität Berlin, 24.11.2023
  • Realitätenvielfalt und Präsenzfiguren im geistlichen Drama: Bildnisse, Kultobjekte, Emanationen, 38. Romanistentag 2023, Panel chair with Jenny Augustin, Panel 11: “Präsenzgeschichte(n). Virtuelle Realitäten im Theater der Frühen Neuzeit”, Universität Leipzig, 25.-27.09.2023
  • Entre milagro y maravilla: la mediación de presencia en la escena sacramental, Tagung VII. “Jornadas Internacionales de Teatro del Siglo de Oro español y novohispano. Dramaturgia y teatralidad”, Universidad Iberoamericana, Mexiko-Stadt, 10.03.2023
  • Mother of pearl and flowering body: on the transmaterial staging of miracles in Hispanic liturgical drama, Tagung: “Reproducing Miracles. On the medial representation of miracles in the early modern world”, Institut für Romanistik, Universität Hamburg, 24.02.2023
  • Staging the King’s Image:  the Dynamics of Presence in Spanish Sacramental Plays, lecture in the context of the Workshop “Mediating Presence. The Staging of Cult Objects in Post-Tridentine Spain”, Institut für Kunstgeschichte, Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf, 6.5.2022
  • Projektvorstellung Kulturen des Wunders: Prozessionstheater und Bilderkult als globale Vernetzungsphänomene der Frühen Neuzeit, Vortrag am EXC Temporal Communities (Research Area 1: Competing Communities, Arts of Memory/Gedächtnisakademie), Freie Universität Berlin, 4.11.2021
  • ‘Abrázanse las dos’: Berührung und Kontakt als kinästhetische Verfahren im hispanischen Geistlichen Spiel, Vortrag auf der Sektion: “Berührungsräume: Konfigurationen des Kontakts in den Literaturen der Frühen Neuzeit”, XXXVII. Romanistentag, Universität Augsburg, 5.10.2021
  • Un ‘auto sacramental’ post/colonial: ‘Filipinas’ (1954) de Adelina Gurrea, Vortrag auf der Sektion: “Periplos del auto sacramental”, XX. Kongress der Asociación Internacional de Hispanistas (AIH), Hebräische Universität Jerusalem, 11.7.2019

Courses

  • SoSe 2023: Epizenzentrum Karibik: Grundlagentexte zur karibischen Kulturtheorie (Seminar), Humboldt-Universität zu Berlin, Institut für Kulturwissenschaft