Assoc. Prof. Sarah Pourciau

Zur Person / Vita

  • 2023- Associate Professor of German Studies, Duke University
  • 2020-2023 Assistant Professor of German Studies, Duke University
  • 2018-2020 Wissenschaftliche Mitarbeiterin am ZfL
  • 2015-2018 IPODI/Marie-Curie-Stipendiatin am Institut für Philosophie, Literatur-, Wissenschafts- und Technikgeschichte der TU Berlin
  • 2009-2017 Assistant Professor am Department of German der Princeton University
  • 2010-2011 Humboldt-Stipendiatin am Peter Szondi-Institut für Allgemeine und Vergleichende Literaturwissenschaft der FU Berlin
  • 2007-2009 Mellon-Postdoctoral-Stipendiatin am Department of German Studies der Stanford University
  • 2004-2005 DAAD-Stipendiatin am Peter Szondi-Institut für Allgemeine und Vergleichende Literaturwissenschaft der FU Berlin
  • 2001-2007 Promotionsstudium am Department of German der Princeton University
  • 1999-2001 Magisterstudium am Jewish Theological Seminary of New York
  • 1994-1998 Bachelorstudium am Department of Comparative Literature der Princeton Univerisity

Arbeitsschwerpunkte

  • Philosophiegeschichte des 18. bis 20. Jahrhunderts
  • Literaturtheorie, Philologie, Geschichte der Sprachwissenschaft
  • Geschichte der Mathematik
  • Wissenschaftsgeschichte
  • Digital theory
  • Gender studies
  • Geschichte der Oper
  • Deutsche-jüdische Kulturgeschichte

Publikationen

Monographien

  • The Writing of Spirit: Soul, System, and the Roots of Language Science, New York: Fordham University Press 2017.

Aufsätze

  • “’The Right Despair’: Kafka’s Nihilist Technique.” Under review for a special issue of The Germanic Review..
  • “The Unpastoral: Walter Ruttmann and the Politics of Symphonic Form.” Forthcoming in Modernism/modernity (2023).
  • "On the Digital Ocean.” Critical Inquiry 48:2, 233-61.
  • "A/logos: An Anomalous Episode in the History of Number.” Modern Language Notes: German Issue 134 (2019), 616-642.
  • God’s Broken Medium: On Genre and Geschichtsphilosophie in Schoenberg’s Moses und Aron, in: The Opera Quarterly Nr. 33 (2017), S. 97-121.
  • The Miracle of the Comic: Hugo von Hofmannsthal and the Transfiguration of Modern Drama, in: Deutsche Vierteljahrsschrift für Geistesgeschichte und Literaturwissenschaft Nr. 90 (2016), S. 451-85.
  • Passing through Infinity: Kleist’s Marionettentheater, Kantian Metaphor, and the Spherical Geometry of Grace, in: Poetica. Zeitschrift für Sprach- und Literaturwissenschaft Nr. 47 (2015), S. 51-82.
  • Heidegger’s Hyphen/Heideggers Bindestrich, in: Tan Wälchli/Laurenz Brunner (Hg.): Die Schönsten Schweizer Bücher 2007, Bern: Hermann Schmidt Verlag, 2008, S. 76-87.
  • Infernal Poetics: Peter Weiss and the Problem of Postwar Authorship, in: The Germanic Review. Special Issue: Figurations of the Undead Nr. 82 (2007), S. 157-178.
  • Ambiguity Intervenes: Strategies of Equivocation in Adorno’s “Der Essay als Form,” in: Modern Language Notes: German Issue Nr.122 (2007), S. 623-646.
  • Istanbul, 1945: Erich Auerbachs Mimesis an der Grenze des europäischen Daseins, in: Barbara Hahn (Hg.), Im Nachvollzug des Geschriebenseins. Literaturtheorie nach 1945, Würzburg: Königshausen & Neumann 2006, S. 7-32.
  • Istanbul, 1945: Erich Auerbach’s Philology of Extremity, in: Arcadia Nr. 41 (2006), S. 433-457.
  • Disarming the Double: Kant in Defense of Philosophy (1766), in: The Germanic Review Nr. 81 (2006), S. 99-120.
  • Bodily Negation: Carl Schmitt on the Meaning of Meaning, in: Modern Language Notes: Comparative Literature Issue Nr. 120 (2005), S. 1066-1090.